Trailen voor de Grizzly 100k

Op 28 oktober organiseert Bearsports voor de eerste keer een 100km wedstrijd, de Grizzly 100k. In samenwerking met Raidlight Nederland werken we toe naar de Bear Trail. 

Team Raidlight Nederland atleet Ronnie Duinkerken zal elke twee weken tips geven voor het Trailen. 

Ronnie Duinkerken, bijnaam Poldertrailer. Drentse Rotterdammer. Motto: sterker door strijd. Woont samen met Janna. Wordt blij van bergen. Zelfbenoemd ultraloper, koffieverslaafde, bierkenner en muziekliefhebber.

 

 

 

 

 

 

Tip 1: Heel veel molshopen maken een Alp
Tja, we wonen nu eenmaal in het dichtbevolkte en platste land van Europa. Dat betekent dat specifiek trainen voor het serieuzere trail gebeuren in de bergen of zelfs de Limburgse heuvels een behoorlijke uitdaging is. Ik geef het direct toe, het is ook best lastig trainen als de hoogste molshoop in je omgeving enkele tientallen meters hoog is. Maar toch, waar een wil is, is een weg.
De kracht zit hem in de herhaling, als je tien keer heen en weer over een molshoop van 30 meter hoog gaat heb je al 600 hoogtemeters te pakken. 16 of 17 keer heen en weer is een echte verticale kilometer. Maak zo’n training klein en overzichtelijk: doe bijvoorbeeld vier series van vier keer heen en weer. Na iedere vier "heenenweertjes" neem je twee minuten pauze. Dan klinkt het ineens als een makkie toch?
Die molshopen vind je trouwens bijna overal: duinen, stuwwallen, dijken, een oude vuilstort, bruggen en gebouwen. Op de website www.ahn.nl vind je de hoogtekaart van Nederland en kun je zien hoe hoog jouw lokale molshoop is.

Tip 2 Het grootste zwijn wint!

Eerlijk is eerlijk, de titel van deze tweede tip heb ik niet helemaal zelfverzonnen, maar is een uitspraak van een goede trailvriend van me. Zelf verzonnen of niet, deze uitspraak is wel helemaal waar. Het grootste zwijn wint. Een belangrijke reden waarom trailers de finish bij lange races niet halen zijn maag- en darmproblemen, oftewel kotsen en spuitpoep. Erg onsmakelijk allemaal, maar het mooie is dat het voorkomen van dit soort ellende tot op bepaalde hoogte te trainen is.
Waarmee we bij de titel van deze tweede tip komen. Het grootste zwijn is de trailloper die kan blijven eten (en drinken) tijdens een lange race zonder dat ‘ie last krijgt van zijn maag en darmen. En de trailer die kan blijven eten en drinken blijft zich langer fit voelen, kan daarom langer door blijven lopem en wint uiteindelijk de race. OK, OK er spelen nog meer factoren mee, maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel.
Je lichaam kan iets van 60-90 gram aan koolhydraten opnemen per uur. Om je een idee te geven: dat is ongeveer een blikje cola. Daarover gesproken, cola is een godendrank, ik loop er hele ultra’s op. Het werkt zeker niet voor iedereen (burps), en de meeste mensen kunnen het wellicht beter houden bij gels (iets van 2 a 3 per uur) of wat fruit (op twee bananen kun je ook weer een uur vooruit). Er zijn ook lopers die zweren bij hartig eten, vooral als ze wat langer onderweg zijn. Worst, kaas, pasta of een soepie, alles gaat erin.
En al dat gevreet en gezuip is dus iets wat je kunt trainen. Test je eet- en drinkregime tijdens een lange duurloop, het liefst als je op wedstrijdtempo loopt. Zorg er ook voor dat je ongeveer weet wat er bij de verversingsposten aan eten en drinken wordt aangeboden. Laat de gorgonzola liggen als je dit niet eerder hebt geprobeerd, tenzij je wel van een gokje houdt of een ijzeren maag hebt. Maak voor je race een eet- en drinkschema en neem je voor je aan dit schema te houden.
Dit is vooral belangrijk als je van plan bent om de Grizzly 100 te gaan lopen, omdat veel mensen gedurende een ultrarace wat apathisch worden en daardoor geen zin meer hebben in eten en drinken.

Kortom: benader een race als een enorm lopend buffet met af en toe wat heuveltjes waar je overheen moet klauteren.